Retten til at reparere elektronik henviser til regeringslovgivning, der har til formål at give forbrugerne mulighed for at reparere og ændre deres egne forbrugerelektroniske enheder, hvor ellers producenten af ​​sådanne enheder kræver, at forbrugeren kun bruger deres tilbudte tjenester. Mens det er en global bekymring, har den primære debat om spørgsmålet været centreret om De Forenede Stater og inden for Den Europæiske Union.

Retten til at reparere koncept er generelt kommet fra De Forenede Stater. Inden for bilindustrien vedtog Massachusetts USA's første ret til reparation af motorkøretøjsejere i 2012, som pålagde bilproducenter at fremlægge de nødvendige dokumenter og oplysninger for at give nogen mulighed for at reparere deres køretøjer. Mens de ikke blev vedtaget på føderalt niveau, underskrev de store bilhandelsorganisationer et memorandum for at blive enige om at overholde Massachusetts 'lov i alle halvtreds stater, der startede i bilindustrien 2018. [1] Inspireret af denne tilgang blev Digital Right to Repair Coalition (DRRC), som senere ændrede sin titel til The Repair Association (TRA), [2] grundlagt i 2013 for at bære de samme principper til elektronik.